Новини

«Простими словами про цифрову трансформацію»

Автор: Володимир Стецик, віцепрезидент програм Бізнес-освіти Київської школи економіки.

Нещодавно Парламент у першому читанні підтримав законопроєкт № 5376, в якому йдеться про створення особливих податкових умов для IT-бізнесу. Сподіваюся, що цей законопроєкт дасть поштовх не лише для розвитку ІТ компаній, але й для загальної цифровізації бізнесу та більш активного використання глибокої аналітики та сучасних технологій в Україні. Однак, це все можливо тільки після реалізації цифрової трансформації

Цифрова трансформація. Ці два слова повторюють настільки часто у зв’язці, що за цим губиться їх сенс, а визначення самого поняття і досі різняться.

Для того, щоб краще зрозуміти визначення цифрової трансформації, перейдемо до конкретних прикладів:

У своїй практиці я зустрічав два типи цифрових трансформацій:
  1. Перехід від використання аналогових інструментів до цифрових
  2. Перехід від одного цифрового інструменту до іншого або інтеграція різних цифрових інструментів

Звучить надто академічно? Згоден: давайте обговоримо дві окремі історії.

Історія перша: ріст ефективності бізнесу за рахунок переходу від аналогових до цифрових інструментів.

В цій історії підприємство впровадило сучасні цифрові рішення в частині функцій і процесів, але в інших функціях відсоток «ручних рішень» залишався високим. Перед командою генеральний директор поставив завдання знайти зручні й ефективні рішення, які б безболісно інтегрувалися в існуючі ІТ-рішення та були б економічно доцільними.

Структурування задачі:
  • вивчити поточні процеси, їхні неефективності та сформувати «бейслайн» - стартові показники, від яких буде розраховуватися ефективність;
  • вивчити доступні цифрові рішення на ринку та вартість їх доопрацювання / впровадження, з урахуванням вартості інтеграції в поточну архітектуру;
  • співставити вартість рішень та очікувану вигоду від їх впровадження та прийняти остаточне рішення щодо реалізації;
  • реалізувати погоджене рішення та моніторити його ефективність.

Це доволі типова для українського бізнесу модель, яка визначає поточний стан: перед більшістю з бізнесів стоїть завдання покращення конкурентоздатності на внутрішньому та міжнародних ринках за рахунок застосування цифрових інструментів. Звісно, пастки існують на кожному з етапів, але кваліфіковані фахівці знають, як їх уникнути.



Історія друга: інтеграція існуючих цифрових рішень різних бізнесів.

Це менш типова для українського бізнесу модель, яка виникає, коли відбувається злиття різних бізнесів або планова міграція. Однак, з розвитком бізнесу, оптимізацією інвестиційного клімату та збільшенням проникнення цифрових технологій в український бізнес, таких історій ставатиме все більше і більше.

Уявімо дві компанії, власники яких вирішили реалізувати угоду зі злиття бізнесів. В кожної з них уже існують дієві цифрові інструменти, однак нагальне завдання - інтеграція цих інструментів між собою.

Структурування задачі:
  • розібрати до найнижчого рівня деталей процеси, які стоять за тим чи іншим цифровим інструментом;
  • визначити цільову операційну модель для інтегрованого підприємства (простіша альтернатива - обрати за цільову одну із існуючих моделей, а іншу під неї підігнати);
  • накласти на погоджену цільову операційну модель цифрові рішення та провести належне тестування цих рішень у пілотних напрямках;
  • тиражувати нові цифрові рішення на всі активи компанії.

Виглядає нудно? Можливо, але по іншому воно не спрацює - саме тут важлива уважність до деталей

Цифрова трансформація - комплексний та ресурсоємкий проєкт, який потребує дуже чіткого розуміння цілей та очікуваних результатів, детального планування та дисциплінованого виконання запланованого. Яка альтернатива? Як і в будь-якій іншій трансформації успішними можна вважати не більше 30% трансформацій, а це означає або поразку в конкурентній боротьбі з подальшим ризиком банкрутства, або потребу починати все заново.

І нехай ваші трансформації будуть успішними!